Her har vi samlet informasjon som totalentreprenørene typisk må kjenne til. For å forenkle teksten bruker vi uttrykket entreprenøren om totalentreprenøren.
Mye av informasjonen er den samme som den vi presenterer på siden for byggherrene.
Dersom det er informasjon du synes mangler her, tar vi gjerne imot tips.
Før du som entreprenør leverer et tilbud på en totalentreprise, er det en rekke forhold du må ha vurdert og tatt stilling til.
Du må vurdere oppdragsgiver, selve oppdraget og ressursene du har tilgjengelig.
Tilbudet du gir, forplikter deg. Du må derfor være nøye med å utforme det slik at alle vilkår, betingelser og forbehold blir tydelig en del av avtalen.
Vi har oppsummert det viktigste du må tenke på her.
Det er viktig at du forstår hva byggherren ønsker å oppnå med byggeprosjektet. Det kan derfor være nyttig å lese litt om hva byggherren har vurdert og tatt stilling til før du ble bedt om å gi en pris på jobben.
Det med byggherrens planlegging av byggeprosjektet, før avtale med entreprenøren inngås, kan du lese om her.
Selv om kontrakten er signert, er det fortsatt flere forhold du bør avklare før selve byggingen eller anleggsarbeidet starter. Stikkord er oppstartsmøte, sikkerhet, forsikringer, riggområde, tilkomst etc.
Les mer om noe av det du må ha sjekket ut før du starter selve byggingen eller anleggsarbeidet her.
Det er viktig å huske at også byggherren skal «levere» noe i et byggeprosjekt. Det er ikke bare entreprenøren som har en leveringsforpliktelse.
Hva byggherren skal levere, varierer, men tar vi utgangspunkt i en typisk NS 8407-kontrakt, er det minst seks oppgaver som faller på byggherren:
På samme måte som for byggherren kan vi dele opp det entreprenøren skal levere under kontrakten. I en typisk NS 8407-kontrakt kan vi oppsummere dette i seks hovedpunkter:
Det er sjelden at et byggeprosjekt går helt som planlagt. Det er faktisk helt normalt at entreprenøren opplever forsinkelser underveis, eller at byggherren får behov eller ønske om at entreprenøren skal levere noe mer, noe annet eller litt mindre enn det som først ble avtalt.
Slike situasjoner kan vi gruppere inn i:
Hvor mye byggherren skal betale, bør selvsagt være avtalt og fremgå av kontrakten. Men det er ikke alltid så enkelt.
Det er nokså mye entreprenøren må gjøre og forberede før fakturaen kan sendes.
Overtakelsen markerer starten på avslutningen av byggeprosjektet. Det er mange rettsvirkninger knyttet til selve overtakelsen, og det er viktig at det gjøres på formelt riktig måte. I praksis ser vi at mange håndterer denne fasen feil.
Reglene og prosessen rundt sluttoppgjøret har som mål å løfte alle krav partene har mot hverandre opp i lyset, slik at det ikke skal komme nye, kanskje overraskende krav etter at partene tror alt er gjort opp. Vi har derfor regler som sier at krav som ikke fremmes i sluttoppgjøret ikke kan fremmes senere. Det er derfor viktig å følge de avtalte prosedyrereglene for gjennomføringen av sluttoppgjøret. Krav som følge av mangler tapes ikke etter disse reglene.
Vi har laget en mal for hvordan sluttoppsettet bør se ut for å oppfylle alle kravene til innhold i NS 8407 til et sluttoppsett.
Det oppdages nesten alltid feil og mangler på det entreprenøren har bygget, eller i det minste forhold byggherren opplever som mangler. Det er normalt at det etter et byggeprosjekt oppstår diskusjoner om hvorvidt et forhold er en mangel eller ikke.
De fleste manglene kan, og blir som regel, utbedret av entreprenørene. Andre mangler kan det være mer krevende å utbedre, og det hender partene er uenige i hvorvidt et forhold er en mangel eller ikke. Prosessene rundt reklamasjon og mangler kan være krevende å håndtere riktig. Stikkord er frist for å reklamere, reklamasjon, eventuelle fagkyndige vurderinger og foreldelse.
Mange tvister kan unngås ved å planlegge og gjennomføre prosjektene på en god måte. Noen tvister derimot er det i praksis umulig å sikre seg mot. Er det først oppstått en tvist, er det viktig at situasjonen håndteres riktig fra starten av.
Uklok håndtering av tvister kan føre til at konflikten mellom partene vokser. Partene blir mer steile i sine krav og syn på saken, og kostnadene kan skyte i været. Riktig håndtering, på den andre siden, kan føre til oppklaringer av faktum, forståelse for den annen parts syn på saken, og det er ofte nok til å løse tvisten.
Det er derfor viktig å bruke rådgivere og advokater som forstår de byggetekniske sidene av saken, som har erfaring og kompetanse til å veilede partene gjennom tvisten, og som evner å bidra til å senke tvistenivået og ikke eskalere tvisten.
Det er ikke nødvendig å bruke de dyreste advokatene, men velg advokater med erfaring fra slike tvister. Det blir erfaringsmessig rimeligere totalt sett.